close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

נישואין- חשוב לבריאות הנפשית

הרב ד"ר זאב קרומביז אייר, תשעט12/05/2019

חלק שני בסדרת "בית נאמן" על זוגיות- החשיבות של קשר הנישואין לבריאות הנפשית והפיסית שלנו

תגיות:

באדיבות שבועון בית משיח



בשיחת יום ב' דראש השנה תשמ"ח סיפר הרבי סיפר סיפור מדהים על ההנהגות של רבותינו נשיאינו בערב ראש השנה. הרבי סיפר, שבערב ראש השנה סמוך לראש השנה, באחד הזמנים הנעלים ביותר במהלך כל השנה, רבותינו נשיאינו נהגו להיכנס לזמן מה לשוחח עם זוגתם הרבנית. מהסיפור הזה למד הרבי עד כמה יקר היה אצל הרביים הנושא של "שלום בית". "שהרי דעת לנבון נקל, גודל ויוקר מעלת הזמן דרבותינו נשיאינו, ועל אחת כמה וכמה בערב ראש השנה כו', ואף על פי כן, היו נכנסים לשוחח עם הרבנית". הסיפור הזה צריך להוות עבורנו
הוראה והנחיה לגבי החשיבות והיוקר של שלום הבית שלנו ועל כך שיש להשקיע זמן יקר בשלום הבית שלנו. מהסיפור הזה ניתן ללמוד כי שלום בית בין איש לאשתו הוא דבר חשוב ביותר, ובהתאם לכך לתת לנושא הזה את העדיפות הנכונה מבחינת הזמן והחשיבות שלו. כדי ששלום בית יצליח, חייבים להשקיע בו זמן איכות.

נישואים טובים יכולים בעז"ה לשמש כמקור כוח עצום להתמודדות עם קשיי החיים שכולנו מתמודדים איתם. מחקרים שנעשו על זוגות שהיו להם נישואים טובים מצאו ממצאים מרגשים. התברר שלנישואים טובים יש השפעה משמעותית, לא רק הבריאות הנפשית של בני הזוג, אלא אפילו על בריאותם הפיסית. ההשפעה של נישואים על הבריאות הנפשית נראית די מובנית מאיליה מאחר ויחסי נישואים הם חלק משמעותי ביותר בחיי רוב בני האדם. הממצא המעניין הוא שיחסים זוגיים טובים נמצאו כטובים גם לבריאות הפיסית. אנשים שלא היו להם נישואים טובים, או שלא היו בכלל נשואים, נמצאו באופן סטטיסטי בסיכון בריאותי יותר גבוה, לא פחות מאשר בעקבות עישון או השמנה. מחקרים שנערכו במשך שנים רבות מצאו שאנשים שהיו להם יחסי נישואים טובים חיו יותר שנים מאשר אנשים בודדים או כאלו שהנישואים שלהם לא היו טובים. מהמחקרים האלו התברר שנישואים טובים הם בעלי ערך משמעותי, לא רק לחיים יותר מספקים, אלא להתמודדות אם לא מעט סיכונים נפשיים ובריאותיים.

על ההשפעה העצומה של הקשר עם בן או בת הזוג ניתן ללמוד ממחקרים שבחנו איך אנשים מגיבים לפחד מכאב לא צפוי. באחד המחקרים שבחנו את הנושא הזה, החוקרים הודיעו לאנשים כי הם צפויים לקבל מכת כאב לא צפויה, מה שכצפוי גרם להרגיש פחד. החוקרים בחנו את המוח של הנבדקים באמצעותMRI וראו איך החלקים השונים שבמוח מגיבים על החרדה הזה. החוקרים מצאו שנבדקים שבני זוגם עמדו לצידם פחדו הרבה פחות, ממה שפחדו נבדקים שנאלצו להתמודד לבדם עם הפחד. עצם מציאותו של בן הזוג לידם הפחיתה מאד את הפחד מפני החוויה הכואבת. במחקר אחר בדקו החוקרים איך אנשים תופסים את הגובה של ההרים שבסביבתם. במחקר הזה נמצא שאנשים שבני זוגם עמדו לידם תפסו את ההרים כפחות גבוהים (ומאיים) מאשר אנשים שעמדו לבדם. עד כדי כך יש לקשר הזוגי השפעה עצומה על חיינו.

החשיבות של נישואים טובים מובנת מכך שהצורך בקשר עם אנשים משמעותיים אחרים הוא צורך קיומי עבורנו. בלשונו של הרמב"ם ז"ל בספרו מורה נבוכים: "כבר נתבאר היטב כי האדם מדיני (חברתי) בטבע, ושטבעו שיהא בתוך חבורה, ואינו כשאר בעלי החיים אשר אין לו (להם) הכרח להיות בחבורה". כדי שהקשר עם אנשים אחרים אמנם ייתן מענה לצורך החברתי הזה שלנו, עליו להיות קשר שיש בו מידה כל שהיא של אינטימיות רגשית. כפי שהסברנו, אינטימיות רגשית היא היכולת לשתף בפני השני את החלקים הפגיעים שלנו. גורם נוסף שחשוב ביותר בקשרי נישואים הוא האמון שיש בין בני הזוג.

מה שיכול לעזור מאד להצלחה של קשרי הנישואים הוא שכל אחד מבני הזוג יעמיד את טובתו של השני לפני טובתו שלו. הרצון שיהיה טוב לשני, יותר מאשר לעצמי, מנוגד לרצון הטבעי של כל אחד מאתנו לדאוג קודם כל לטובת עצמו. זה נראה שמשהו חסר כל היגיון, אולם דווקא הדגש על טובת השני הוא זה שמסייע בצורה משמעותית לשיפור היחסים. באופן פרדוכסלי, כל זמן שכל אחד דואג רק לרווחתו האישית, הוא רק יפסיד וגם בן זוגו יפסיד. כדי שהנישואים שלנו יצליחו עלינו לצאת האנוכיות העצמית הטבעית שלנו, ולחשוב מה אנו יכולים לעשות כדי שלבן או בת הזוג שלנו יהיה טוב, ואז שנינו רק נרוויח.
המשך יבוא.

________
זאב קרומבי הינו מטפל זוגי, מומחה להתמכרויות התנהגותיות, ודוקטורנט בתחום הטיפול הזוגי בבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה. להערות ושאלות: [email protected]
או 0547-822686
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה